دبستان پسرانه غیردولتی زکریا 3 Zakaria Primary School

برگزاری بازارچه خیریه در شعبه 2 به نفع کودکان کار

با حضور خود در این بازارچه به آینده این کودکان امید تازه میبخشیم .

افتخار آفرینان زکریا

سال هاست پی برده ایم موفقیت تصادفی نیست بلکه باید تلاش هایمان در هم گره بخورد تا دست به دست هم ، همچون نیرویی واحد به اهدافمان دست یابیم . 

این بار نیز موفقیت چشمگیر دانش آموزان کلاس ششم در آزمون تیزهوشان حاصل عزم دانش آموزان ،تلاش های بی وقفه کادر مدرسه ،و تلاش و همیاری خانواده ها بود . 

این موفقیت غرور آفرین را بر دانش آموزان عزیز ، دبیران و کادر اجرایی مدرسه و خانواده های بزرگوار تبریک می گوییم و می دانیم این آغاز تلاش و موفقیت برای اهداف بزرگ تر و خیر رسانی به خود و جامعه است . 

فرهنگ کتابخوانی

چگونه فرهنگ کتابخوانی رادر کودکانمان نهادینه کنیم ؟
 

شاید برای شما هم این سؤال باشه که چرا میانگین مطالعه کتاب در برخی کشورها، به میزان قابل توجهی از ایران بیشتره. این سؤال همیشه در ذهن من هم بود تا اینکه فرزندم در آمریکا به مدرسه رفت.

بر خلاف کشور ما، در آمریکا بیشترین سرمایه‌گذاری آموزشی بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام میشه. تجربه من از این چند سال مدرسه رفتن پسرم اینه که هرچیزی که قراره در جامعه بصورت فرهنگ در بیاد، در سنین ابتدایی در مدرسه آموزش داده میشه.

از زمانی که پسرم به مدرسه رفت و خوندن و نوشتن رو یاد گرفت، باید روزی ٢٠ دقیقه کتاب می‌خوند. نکته قابل توجه برای من این بود که در اینجا کتابهای ساده با عکسهای زیاد و نوشته‌های کم برای جذب بچه ها به کتابخونی و با دونستن تنها چند حرف به وفور وجود دارد. در کنار تاکید معلمین مدرسه به ۲۰ دقیقه کتابخوانی روزانه، این کتابها تاثیر بسزایی در کتابخون کردن بچه‌ها دارند.

روشهای ساده دیگری هم برای تشویق کودکان به کتابخونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا یک پازل که تصویری سیاه و سفید از یک ماشین هست رو به دانش‌آموز میدن. دانش آموز به ازای هر نیم ساعت کتاب‌خوانی، می‌تونه یک تیکه این پازل رو رنگ کنه. در یک فرم جداگانه هم از والدین میخوان که اسم کتابهایی که خوانده و مدت زمان صرف شده را یادداشت کنند. در نهایت کسی که بیشترین تعداد پازل رنگ شده رو داشته باشه، برنده میشه و جایزه می‌گیره. یادمه که همین جایزه انگیزه بسیار خوبی برای پسر من شده بود که بیشتر مطالعه کنه.

نکته جالبه دیگه در مدرسه این بود که بجای اینکه مثل ایران به بچه‌ها تکالیف زیادی بدن که در منزل انجام بدن، تکالیف بچه‌ها بسیار محدود و فقط شامل چند صفحه تمرین ریاضی در هفته هست.‌ در عین حال تمرکز ویژه‌ای بر کتاب خوانی روزانه هست و والدین باید هر روز به معلم گزارش بدن که شب گذشته فرزندشون چقدر کتاب خونده.

تاثیر این کارهای ساده این شده که پسر من که کلاس پنجم دبستان هست، هفته‌ای ٨-٩ کتاب ١٠٠ صفحه‌ای رو از کتابخونه به امانت میگیره و میخونه.

در کنار فرهنگ سازی مدرسه برای کتاب خوانی، باید به محیط بسیار جذاب کتابخانه برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتابخوانی اشاره کرد. همه کتابخانه‌هایی که در آمریکا دیدم، فضای قابل توجهی رو برای بازی کردن بچه‌ها اختصاص دادند. این فضا مجهز به انواع اسباب‌بازی‌ها، کتاب و سی‌دی‌های کودکانه، کامپیوتر و لپتاپ مختص کودکان هست.
 
کار جالب دیگه کتابخانه‌ها برگزاری کلاسهای رایگان کتابخوانی روزانه برای کودکان بزرگتر از سن ٦ ماهگی! هست. بله، تعجب نکنید، کلاس کتاب‌خوانی برای نوزاد ٦ ماهه. در این کلاسها از روی کتابهای پرعکس و کم‌نوشته برای بچه‌ها می‌خونن د و بعد با بچه‌ها شعر می‌خونند و بازی می‌کنند. این کلاسها باعث شده که الان کتابخانه برای دختر دو ساله‌ام یکی از دوست داشتنی‌ترین مکانهاست، بطوری که هر روز باید با گریه از کتابخونه بیاریمش بیرون.

مشاهدات چند دانشجوی ایرانی از جامعه امریکا

حال باید شروع کرد از خانه و از کودکی فرزندانمان

عید سعید فطر مبارک .

پیام تشکر مدیر از اولیا

و ما تفعلوا من خیر یعلمه الله   

« سوره بقره 197 »

چو نیکی نمایید در روزگار                                   از آن است آگاه پروردگار

بدین وسیله از والدین محترمی که با توانمنی ،  خلاقیت و نوآوری و با نظرات سازنده و پیشنهادات ارزنده در طول سال تحصیلی از ابتدای سال تا کنون این دبستان را یاری و همراهی نمودند ؛ صمیمانه تقدیر و تشکر می نماییم و موفقیت و سلامتیشان را ا درگاه خداوند آرزو می کنیم . در زیر اسامی والدین همراه و پر تلاش دبستان زکریا در سال تحصیلی 1396-1395 به شرح ذیل اعلام می گردد .

خانم ها :

سرکار خانم معصوم زاده ، مادر دانش آموز آرش فیروزه کلاس اول

سرکار خانم الهام ضیایی نژاد ، مادر دانش آموز مارتیا صفیری کلاس سوم

سرکار خانم نرگس عبدالکریمی ، مادر دانش آموز آرمین همامی کلاس اول

سرکار خانم نسیم الیوند ، مادر دانش آموز مسیحا موید کلاس اول

سرکار خانم مژگان کریمی نژاد مادر دانش آموز آرین قضوی کلاس اول

سرکار خانم مهشید دهقانی ، مادر دانش آموز فرهام توکل کلاس اول

سرکار خانم نیکو یمانی ، مادر دانش آموز سیاوش معین زاده کلاس اول

سرکار خانم بهنوش پیروزی ، مادر دانش آموز رامتین خادمی کلاس اول

سرکار خانم رزا صمدانی ، مادر دانش آموز هومان سلمان زاده کلاس اول

سرکار خانم هاجر نظری ، مادر دانش آموز علی نظری کلاس اول

سرکار خانم پریسا مقتدری ، مادر دانش آموز مهرتاش موفی کلاس اول

سرکار خانم مهرنوش کیانی ، مادر دانش آموز عرشیا زمانی کلاس دوم

سرکار خانم رضوان کوهستانی ، مادر دانش آموز امیرسالار کیهان پور کلاس سوم

سرکار خانم زهرا کاظمی ، مادر دانش آموز شایراد عابدی کلاس اول

سرکار خانم پریسا رحمانی ، مادر دانش آموز بردیا عادل کلاس اول

آقایان

جناب آقای حسین مهرابی زاده ، ولی دانش اموز باربد مهرابی زاده کلاس دوم

جناب آقای سعید رحیمی ولی دانش آموز آرش رحیمی کلاس سوم

جناب آقای هادی کاظمی ولی دانش آموز ارمیا کاظمی کلاس اول

جناب آقای دکتر داوود قاسمی ولی دانش اموز ادیب قاسمی کلاس سوم

جناب آقای غلامرضا کیهان پور ولی دانش آموز امیز سالار کیهان پور  کلاس سوم

جناب آقای شاهین عابدی ولی دانش آموز شایراد عابدی کلاس اول

راهکارهایی برای ترغیب کودک به انجام صحیح تکالیف

مشق فقط تکلیف مدرسه نیست

قبول کنید که مشق نوشتن فقط یک تکلیف مدرسه ای نیست این اولین مسئولیت رسمی فرزند شما در دنیای بزرگسالی و نمادی از مسئولیت پذیری او در آینده است؛ بنابراین فقط او را راهنمایی کنید نه این که تمام مسئولیت او را به عهده بگیرید. با نظارت بیش از حد، کودک در می یابد که همیشه کسی هست که نگران تکالیف او باشد پس نیازی نیست که او برای مشق هایش جوش بزند!!
در مقابل والدینی که این مسئولیت را خود برعهده می گیرند، چون نمی توانند در تمام دوران تحصیل در تکالیف فرزندان خود نظارت مستقیم داشته باشند ناخواسته موجب افت تحصیلی فرزندانشان می شوند. در حالی که اگر این احساس مسئولیت و توانایی برنامه ریزی را از دوران دبستان در فرزندشان شکل دهند با این مشکلات مواجه نخواهند شد.

 به کودک خود حق انتخاب بدهید و توافق کنید که برنامه اش را چگونه انجام دهد مثلاً اول کمی استراحت کند یا به تماشای تلویزیون بنشیند و بعد تکالیفش را انجام دهد یا برعکس! در ضمن کودکان سبک و ویژگی های خودشان را در انجام تکالیف دارند. پیش از آنکه شیوه خودتان را به او بیاموزید یا او را راهنمایی کنید، به روش او توجه کنید. با این کار می توانید راهنمایی های موثرتری را ارائه کنید همچنین ممکن است دریابید که کودک نیز واقعاً در حد توانایی خود تلاش می کند و به مداخله شما نیازی ندارد.

توصیه هایی به دانش آموزان برای درس و عید و تعطیلات

بی شک دانش آموزان بعد از گذراندن 6 ماه درس خواندن و مدرسه رفتن، دوست دارند که در تعطیلات عید استراحت کامل داشته باشند و از درس خواندن دور باشند. ولی این حالت ممکن است که افت تحصیلی را برای آنها ایجاد کند. اما در تعطیلات عید نیاز به ایجاد یک برنامه مناسب است که در کنار تفریح و استراحت، حتما مطالعه دروس نیز قرار داشته باشد.

 

درس خواندن در ایام عید

از ماه فروردین کم کم تعداد ساعاتی که در طول شبانه روز، روز و روشن هستند به حدود 12 ساعت می رسد. وقتی هوا روشن است انگار برای مطالعه هنوز هم فرصت باقیست و این زمان بهترین زمان برای مطالعه دانش آموزان است. دلیل دیگری مبنی بر این که تعطیلات عید فرصت مناسبی برای مطالعه می باشد این است که دانش آموزان نه به مدرسه می روند و نه به کلاس های فوق برنامه. پس از زمان بیشتری را برای مطالعه برخوردار هستند.

ادامه مطلب...